Onze schoolvisie en pedagogisch project



"De Vlindertuin" is een autonome, kleine, open, plattelandsschool en behoort als

gemeentelijke kleuterschool tot het officieel onderwijs. In onze school willen we de kleuters

op een ervaringsgerichte manier hun eigen mogelijkheden, hun eigen talenten en de wereld

rondom hun laten ontdekken.


In "De Vlindertuin" worden de ontwikkelingsfasen van de kleuter vergeleken met de

groeifasen van een vlinder. Het eitje (= de bedeesde peuter) komt binnen in onze

kleuterschool. Door een sfeer van warmte en geborgenheid komt de rups (=de jonge peuter)

die zich in het eitje verschuilt eruit gekropen en zal de peuter stilaan zijn eigen ik durven tonen

en zich openstellen voor de anderen en de omgeving. Door een verrijkend klasgebeuren en

een inspirerende schoolomgeving krijgt de rups de kans om zich op zijn eigen tempo te

ontpoppen van een cocon (=jonge kleuter) tot een levenslustige vlinder (=oudste kleuter) die

daarna op zijn eigen manier en met zijn eigen persoonlijkheid de wereld durft te gaan

verkennen. (= klaar voor de overstap naar het 1ste leerjaar).


Wat voor een rups het einde van de wereld is, is voor een vlinder slechts het begin!


Aan de hand van onze pijlers bieden wij de kleuters een rijke leeromgeving aan om zo te

ontwikkelen van eitje tot vlinder.



Open

Als open school streven wij een direct, informeel contact na met onze ouders. Elke ochtend

en avond worden de kleuters door de juffen onthaald op de speelplaats en is er ruimte,

aandacht en tijd voor de ouders die dit wensen. Bij moeilijkheden stellen we een goede

wisselwerking tussen ouders en schoolteam voorop en betrekken we ouders van bij het begin

bij het zorgproces.

Ouderbetrokkenheid creëren we daarnaast ook door ouders te betrekken bij het uitwerken

van projecten en door open te staan voor hun ideeën en tips. Bovendien wordt onze school

gesteund door het oudercomité en organiseren zij samen met de school activiteiten.


Klein

Wij zijn een kleine school waar veiligheid, geborgenheid en gezelligheid op de eerste plaats

staan. We willen een fijne school zijn voor alle kinderen. We vergroten de verbondenheid

tussen de kinderen door niet enkel binnen de klas, maar ook klas overschrijdend te werken.

Door de kleinere klassen kan er meer aandacht geschonken worden aan de kinderen

individueel wat differentiatie en doelgerichte observatie mogelijk maakt.


Ervaringsgericht

Op onze school werken we ervaringsgericht met extra aandacht voor het actief leren: er is

ruimte om te experimenteren, te exploreren, te beleven, te denken en te doen en laten we

de kinderen zoveel mogelijk zelf initiatief nemen. Zo leren we de kinderen hun eigen

mogelijkheden (en die van anderen) ontdekken en ontwikkelen. We gebruiken hiervoor zoveel

mogelijk concreet materiaal en houden bij het kiezen van de thema's ook rekening met de

interesse van de kleuters. We organiseren bovendien themaloze weken waarin de kleuters

naar eigen creativiteit kunnen leren en ontdekken.

Met deze manier van werken beogen we het verkrijgen van een positief zelfbeeld en een

goede betrokkenheid en welbevinden bij onze kleuters.


Samen

Kinderen leren van elkaar. Doordat we werken met graadklassen zitten de kinderen steeds in

een gemengde klasgroep en leren ze omgaan met elkaar. Kleine kinderen worden

meegetrokken door de grotere en grotere kinderen leren zelfstandiger te werken en zorg te

dragen voor de kleinere in de klas. Doordat er meer verschillen zijn tussen de kinderen leren

ze ook het anders zijn van anderen waarderen. Bij uitstappen gaan alle leeftijdsgroepen mee

op uitstap. Ook de allerkleinsten trekken er mee op uit en samen gaan we de wereld

ontdekken.


Platteland

Als plattelandsschool hebben we bewondering en waardering voor de natuur. In onze eigen

biodiverse tuin met moestuin werken we het hele jaar door en leren we wat er gebeurt in de

verschillende seizoenen. Aangezien onze schoolomgeving uitnodigt tot concrete

natuurbeleving trekken we er regelmatig op uit, we gaan te voet langs trage wegen naar de

boomgaard, we gaan op bezoek op de boerderij en gaan op uitstap naar het bos. Het weer

houdt ons niet tegen, met onze laarsjes aan trotseren wij elk weertype en ontdekken we

samen al het moois van de natuur.


Zorgzaam

We streven ernaar om alle kinderen met de grootst mogelijke zorg te omringen. Doordat we

een kleine school zijn, kunnen we de kinderen van heel dichtbij opvolgen. We vertrekken

vanuit de positieve kenmerken en de talenten van elk kind en ondersteunen, begeleiden of

sturen bij indien nodig. Een positief klas- en schoolklimaat waarin iedereen zich goed voelt,

vormt in ons zorgproces het uitgangspunt. De eerste zorg vertrekt vanuit de klasjuf, maar ook

de zorgcoördinator is er voor groot en klein en ondersteunt in het zorgproces zowel de

kleuters, de leerkrachten en de school.


Beweging en naar buiten

We gaan voor 'bewegend leren', het zet kleuters in beweging ter ondersteuning van het

leren, zowel in de klas als daarbuiten. Door gebruik te maken van actieve werkvormen

waarbij kleuters mogen bewegen zijn ze enthousiast en betrokken. Ze kunnen leerinhouden

inoefenen, automatiseren en echt ervaren door al hun zintuigen te gebruiken.

Naar buiten! We nemen frequent het thema en de activiteiten mee naar de openlucht.

Gemeentelijke Kleuterschool DE VLINDERTUIN Kersbeek

Kersbeek-Dorp 17 - 3472 Kersbeek-Miskom

016 77 84 11

gkskersbeek@kortenaken.be