Onze schoolvisie en pedagogisch project
"De Vlindertuin" is een autonome, kleine, open, plattelandsschool en behoort als
gemeentelijke kleuterschool tot het officieel onderwijs. In onze school willen we de kleuters
op een ervaringsgerichte manier hun eigen mogelijkheden, hun eigen talenten en de wereld
rondom hun laten ontdekken.
In "De Vlindertuin" worden de ontwikkelingsfasen van de kleuter vergeleken met de
groeifasen van een vlinder. Het eitje (= de bedeesde peuter) komt binnen in onze
kleuterschool. Door een sfeer van warmte en geborgenheid komt de rups (=de jonge peuter)
die zich in het eitje verschuilt eruit gekropen en zal de peuter stilaan zijn eigen ik durven tonen
en zich openstellen voor de anderen en de omgeving. Door een verrijkend klasgebeuren en
een inspirerende schoolomgeving krijgt de rups de kans om zich op zijn eigen tempo te
ontpoppen van een cocon (=jonge kleuter) tot een levenslustige vlinder (=oudste kleuter) die
daarna op zijn eigen manier en met zijn eigen persoonlijkheid de wereld durft te gaan
verkennen. (= klaar voor de overstap naar het 1ste leerjaar).
Wat voor een rups het einde van de wereld is, is voor een vlinder slechts het begin!
Aan de hand van onze pijlers bieden wij de kleuters een rijke leeromgeving aan om zo te
ontwikkelen van eitje tot vlinder.
Open
Als open school streven wij een direct, informeel contact na met onze ouders. Elke ochtend
en avond worden de kleuters door de juffen onthaald op de speelplaats en is er ruimte,
aandacht en tijd voor de ouders die dit wensen. Bij moeilijkheden stellen we een goede
wisselwerking tussen ouders en schoolteam voorop en betrekken we ouders van bij het begin
bij het zorgproces.
Ouderbetrokkenheid creëren we daarnaast ook door ouders te betrekken bij het uitwerken
van projecten en door open te staan voor hun ideeën en tips. Bovendien wordt onze school
gesteund door het oudercomité en organiseren zij samen met de school activiteiten.
Klein
Wij zijn een kleine school waar veiligheid, geborgenheid en gezelligheid op de eerste plaats
staan. We willen een fijne school zijn voor alle kinderen. We vergroten de verbondenheid
tussen de kinderen door niet enkel binnen de klas, maar ook klas overschrijdend te werken.
Door de kleinere klassen kan er meer aandacht geschonken worden aan de kinderen
individueel wat differentiatie en doelgerichte observatie mogelijk maakt.
Ervaringsgericht
Op onze school werken we ervaringsgericht met extra aandacht voor het actief leren: er is
ruimte om te experimenteren, te exploreren, te beleven, te denken en te doen en laten we
de kinderen zoveel mogelijk zelf initiatief nemen. Zo leren we de kinderen hun eigen
mogelijkheden (en die van anderen) ontdekken en ontwikkelen. We gebruiken hiervoor zoveel
mogelijk concreet materiaal en houden bij het kiezen van de thema's ook rekening met de
interesse van de kleuters. We organiseren bovendien themaloze weken waarin de kleuters
naar eigen creativiteit kunnen leren en ontdekken.
Met deze manier van werken beogen we het verkrijgen van een positief zelfbeeld en een
goede betrokkenheid en welbevinden bij onze kleuters.
Samen
Kinderen leren van elkaar. Doordat we werken met graadklassen zitten de kinderen steeds in
een gemengde klasgroep en leren ze omgaan met elkaar. Kleine kinderen worden
meegetrokken door de grotere en grotere kinderen leren zelfstandiger te werken en zorg te
dragen voor de kleinere in de klas. Doordat er meer verschillen zijn tussen de kinderen leren
ze ook het anders zijn van anderen waarderen. Bij uitstappen gaan alle leeftijdsgroepen mee
op uitstap. Ook de allerkleinsten trekken er mee op uit en samen gaan we de wereld
ontdekken.
Platteland
Als plattelandsschool hebben we bewondering en waardering voor de natuur. In onze eigen
biodiverse tuin met moestuin werken we het hele jaar door en leren we wat er gebeurt in de
verschillende seizoenen. Aangezien onze schoolomgeving uitnodigt tot concrete
natuurbeleving trekken we er regelmatig op uit, we gaan te voet langs trage wegen naar de
boomgaard, we gaan op bezoek op de boerderij en gaan op uitstap naar het bos. Het weer
houdt ons niet tegen, met onze laarsjes aan trotseren wij elk weertype en ontdekken we
samen al het moois van de natuur.
Zorgzaam
We streven ernaar om alle kinderen met de grootst mogelijke zorg te omringen. Doordat we
een kleine school zijn, kunnen we de kinderen van heel dichtbij opvolgen. We vertrekken
vanuit de positieve kenmerken en de talenten van elk kind en ondersteunen, begeleiden of
sturen bij indien nodig. Een positief klas- en schoolklimaat waarin iedereen zich goed voelt,
vormt in ons zorgproces het uitgangspunt. De eerste zorg vertrekt vanuit de klasjuf, maar ook
de zorgcoördinator is er voor groot en klein en ondersteunt in het zorgproces zowel de
kleuters, de leerkrachten en de school.
Beweging en naar buiten
We gaan voor 'bewegend leren', het zet kleuters in beweging ter ondersteuning van het
leren, zowel in de klas als daarbuiten. Door gebruik te maken van actieve werkvormen
waarbij kleuters mogen bewegen zijn ze enthousiast en betrokken. Ze kunnen leerinhouden
inoefenen, automatiseren en echt ervaren door al hun zintuigen te gebruiken.
Naar buiten! We nemen frequent het thema en de activiteiten mee naar de openlucht.
Gemeentelijke Kleuterschool DE VLINDERTUIN Kersbeek
Kersbeek-Dorp 17 - 3472 Kersbeek-Miskom
016 77 84 11